ESPAÑOL:

ABRAHAM CRUZVILLEGAS, Ciudad de México(1968).


El proceso artístico de Abraham Cruzvillegas se alimenta constantemente de su entorno; Sus proyectos se definen, mas que por un medio específico, por su interrelacioń con la plataforma autoconstruccioń : un conceptoderivadodelasprecariaseingeniosastaćticasdeconstruccioń colaborativadelosvecinosde lacoloniaAjusco,endondepasósuinfanciaenlaCiudaddeMex́ ico.Cruzvillegas

se apropia este teŕ mino para describir un enfoque de improvisacioń inventiva y de inestabilidad que presenta el cambio como un estado permanente que surge de la naturaleza caot́ ica y fragmentaria de la vida. Al evolucionar, autoconstruccioń ha dado lugar a nuevos enfoques como autodestruccioń y autoconfusioń . Este proceso ha llevado a Cruzvillegas a explorar sus propios orígenes y a colaborar con su familia y amigos en una forma de investigación muy personal que resulta en un constante proceso de aprendizaje: sobre los materiales, el paisaje, la gente y sobre sí mismo.

A traveś de su obra —que incluye escultura, pintura, dibujo, instalación y video—, Cruzvillegas revela un compromiso constante y cercano con el mundo material y con la construcción y transformación continua de identidades personales y colectivas. Sus esculturas, hechas con una gran variedad de objetos que el artista acumula desordenadamente, desafían los cań ones tradicionales de la creación artística. Sus pinturas y dibujos se caracterizan por una mirada incisiva y un fuerte sentido del humor, producto de su formación temprana como caricaturista político. En paralelo a su producción artística, Cruzvillegas ha cultivado la escritura como una herramienta de investigacioń y reflexioń personal que fusiona historia, crítica y ficcioń . Sus letras de canciones y textos sobre arte, política y cultura, son una dimensioń anãdida a su praćtica estet́ica.

Abraham Cruzvillegas estudió pedagogía en la Universidad Nacional Autońoma de México de 1986 a 1990 al tiempo que participaba en el «Taller de los viernes» con Gabriel Orozco. En 2012, fue el quinto laureado con el Yanghyun Prize y en 2006 recibió el Prix Altadis d’Arts Plastiques.

Entre sus exposiciones y proyectos maś importantes se encuentran: Agua Dulce, The Bass Museum of Art, Miami (2020); Hi, How Are You, Gonzo? The Contemporary Austin, Estados Unidos; Aspen Art Museum, Estados Unidos (2019); Autorreconstruccioń : Social Tissue, Kunsthaus Zur̈ ich, Suiza (2018); Sensory Spaces 12: Abraham Cruzvillegas, Museum Boijmans Van Beuningen, Rot́ erdam, Países Bajos (2017); The Water Trilogy 2: Autodefensioń Microtonal Obrera Campesina Estudiantil Metabolista Descalza, Ginza Maison Hermes̀: Le Forum, Tokio (2017); Autoconstriction approximante vibranteret́ roflexe, Carré d’Art – museé d’art contemporain de Nîmes, Francia (2016); Empty Lot, Tate Modern, Londres (2015); Autodestruccioń 7: Deshaciendo el nudo, Museo de Arte de Lima – MALI, Perú (2015); AbrahamCruzvillegas: Autoconstrucción, Museo Jumex, Ciudad de México y Museo Amparo, Puebla, México(2014); Abraham Cruzvillegas: The Autoconstrucción Suites, HausderKunst, Muńich, Alemania (2014) y The Walker Art Center, Minneapolis, Estados Unidos (2013); Self Builder’s Groove, proyecto final para la residencia artística Berliner Kun̈ stlerprogramm, Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), Berlín (2011); Autoconstrucción: The Film, REDCAT CalArts’ downtown center for contemporary arts (2009); The Magnificent Seven: Abraham Cruzvillegas, CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, San Francisco (2009); Autoconstrucción: The Soundtrack, CCA: Centre for Contemporary Arts, Glasgow, Reino Unido (2008), entre otras.

Ademaś, su trabajo ha formado parte de varias exposiciones: Futuros Abundantes, C3A Centro de Creacioń Contemporań ea de Andalucía, Espanã (2022); Excepciones Normales, Museo Jumex, Ciudad deMex́ ico(2021);Abuso de todas las formas, Museo de Arte Carrillo Gil,CiudaddeMex́ ico(2019); Artaud1936,MuseoTamayo,CiudaddeMex́ico(2018);Dwelling Poetically:Mexico

City, a case study, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne (2018); WE DREAM UNDER THE SAME SKY, Palais de Tokyo, París (2017); The Revolution Will Not Be Gray, Aspen Art Museum, Estados Unidos (2016); Atopía. Migración, legado y ausencia de lugar, MAZ – Museo de Arte de Zapopan, México(2014);Mexico Inside Out:Themes in Art Since1990, Modern Art Museum of Fort Worth, Estados Unidos (2013); Blockbuster, Museo Universitario Arte Contemporáneo, MUAC, Ciudad de México(2011); Tate Modern Collection Displays, Tate Modern.




ENGLISH:

ABRAHAM CRUZVILLEGAS Mexico City (1968).


Abraham Cruzvillegas’ artistic process is deeply influenced by his surroundings. Rather than being defined by a particular medium, many of his projects are linked by the platform autoconstruccioń : a concept that draws from the ingenious, precarious and collaborative building tactics implemented by the people living in Colonia Ajusco, his childhood neighborhood in Mexico City. Appropriating this term in relation to his practice describes an approach of inventive improvisation and instability, which presents change as a permanent state, arising from the chaotic and fragmentary nature of life. The evolving notion of autoconstruccioń has in turn yielded different approaches, such as autodestruccioń and

autoconfusioń . These inquiries have led the artist not only to explore his own origins, but to collaborate with family and friends in a very personal form of research, resulting in a constant process of learning: about materials, landscape, people, and himself.

Through his oeuvre, including sculpture, painting, drawing, installation and video, Cruzvillegas reveals a close and constant engagement with the material world – immersing himself in the ongoing construction and transformation of personal and collective identities. Using a wide range of collected objects, his sculptures challenge the traditional conceptions of art making, while his paintings and drawings are marked by a keen depiction of subject with a strong sense of humor, instilled by his early training as a political cartoonist. Parallel to his artistic production, Cruzvillegas has cultivated writing as an investigative tool of self-analysis that merges history, criticism and fiction: his lyrics and texts about art, politics and culture become a significant element to his practice.

Abraham Cruzvillegas studied Pedagogy from 1986 to 1990 at UNAM (Universidad Nacional Autoń oma
deMex́ ico)inMexicoCity,whilesimultaneouslyattendingGabrielOrozco’sworkshopTallerdelos viernes. In 2012, he was 5th laureate of the Yanghyun Prize, and received the Prix Altadis d’ arts plastiques in 2006.

A selection of the artist’s notable projects and recent solo exhibitions include: Agua Dulce, The Bass Museum of Art, Miami (2020); Hi, How Are You, Gonzo? The Contemporary Austin, United States; Aspen Art Museum, United States (2019); Autorreconstruccioń : Social Tissue, Kunsthaus Zur̈ ich, Switzerland (2018); Sensory Spaces 12: Abraham Cruzvillegas, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, The Netherlands (2017); The Water Trilogy 2: Autodefensioń Microtonal Obrera Campesina Estudiantil Metabolista Descalza, Ginza Maison Hermes̀ : Le Forum, Tokyo (2017); Autoconstriction approximante vibrante ret́ roflexe, Carré d’Art – museé d’art contemporain de Nîmes, France (2016); Empty Lot, Tate Modern, London (2015); Autodestruccioń 7: Deshaciendo el nudo, Museo de Arte de Lima– MALI, Peru (2015); Abraham Cruzvillegas: Autoconstruccioń , Museo Jumex, Mexico City and Museo Amparo, Puebla, Mexico (2014); Abraham Cruzvillegas: The Autoconstruccioń Suites, Haus der Kunst, Munich, Germany (2014) and The Walker Art Center, Minneapolis, United States (2013); Self Builder’s Groove, Final Project for the Berliner Kun̈ stlerprogramm residency, Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), Berlin (2011); Autoconstruccioń : The Film, REDCAT CalArts’ downtown center for contemporary arts (2009); The Magnificent Seven: Abraham Cruzvillegas, CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, San Francisco (2009); Autoconstruccioń: The Soundtrack, CCA: Centre for Contemporary Arts, Glasgow, United Kingdom (2008).

Cruzvillegas has also participated in numerous group exhibitions, such as: Futuros Abundantes, C3A Centro de Creacioń Contemporań ea de Andalucía, Spain (2022); Excepciones Normales, Museo Jumex, Mexico City (2021); Abuso de todas las formas, Museo de Arte Carrillo Gil, Mexico City (2019); Artaud 1936, Museo Tamayo, Mexico City (2018); Dwelling Poetically: Mexico City, a case study, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne (2018); E DREAM UNDER THE SAME SKY, Palais de Tokyo, Paris (2017); The Revolution Will Not Be Gray, Aspen Art Museum, United States (2016); Atopía. Migracioń , legado y ausencia de lugar, MAZ – Museo de Arte de Zapopan, Mexico (2014); Mexico Inside Out: Themes in Art Since 1990, Modern Art Museum of Fort Worth, United States (2013); Blockbuster, Museo Universitario Arte Contemporań eo, MUAC, Mexico City (2011); Tate Modern Collection Displays, Tate Modern, London (2011); Pareń tesis, MACO, Museo de Arte Contemporań eo de Oaxaca, Mexico (2009); Unmonumental, New Museum, New York (2007), among many others.

His work has been exhibited in various international biennials, including: Biennale d’Architecture d’Orleá ns. FRAC – Centre Val de Loire, Orleans, France (2019);

21st Biennale of Sydney, Australia (2018); X Bienal de Nicaragua – Fundacioń Ortíz Gurdiań , Managua (2016); Sharjah Biennial 12, United Arab Emirates (2015); 12 Bienal de la Habana, Cuba (2015); 9th Shanghai Biennale, China (2012); dOCUMENTA (13), Kassel,Germany(2012);12.IṡtanbulBienali,Turkey(2011);6th SeMA Biennale Mediacity Seoul, South Korea (2010); 10 Bienal de la Habana, Cuba (2009); 54th Venice Biennial (2003).

Abraham Cruzvillegas lives and works in Mexico City.